نویسنده: ادمین

کامنت:0

لایک : 2

بازدید : 164

دسته بندی : عمومی

آرامش در جلسه امتحان

راهکارهایی اساسی برای حفظ آرامش در امتحان پایانی
جلسه امتحان و یک دغدغه همیشگی مطمئنا این مشکل برای تمامی دانشجویان و دانش آموزان پیش آمده که درسی را به خوبی خوانده‌اند اما در جلسه امتحان احساس کنند که هیچ چیزی در مورد آن درس بلد نیستند. این مشکل اساسی نشان دهنده اضطراب بالا برای امتحان است و می‌تواند تاثیر زیادی بر روی نمره نهایی شما داشته باشد. البته لازم به ذکر است که اضطراب نشانه‌ای از عدم داشتن توانایی‌های لازم و میزان تلاش شما نیست. به همین دلیل، باید با تکنیک‌هایی آشنا باشید تا بتوانید بر استرس خود غلبه کنید و از آن‌ها برای حفظ آرامش در جلسه امتحان پایانی استفاده کنید. اضطراب در جلسه امتحان اضطراب برای امتحان، برای تمامی انسان‌ها وجود دارد و نمی‌توان گفت که کسی در جلسه امتحانی استرس ندارد. تنها مقدار این اضطراب می‌تواند در افراد متفاوت باشد. اگر اضطراب شما کم باشد، مشکلی نیست و حتی می‌تواند در برخی موارد تاثیر مثبتی نیز داشته باشد. اما در صورتی که این اضطراب از حد بگذرد، می‌تواند بر توانایی تفکر، تمرکز و یادگیری دانش آموزان و دانشجویان تاثیر بدی داشته باشد. حال سوال اصلی اینجاست که آیا می‌توان این اضطراب را کنترل کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. خوشبختانه امروزه روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و به آرامش در جلسه امتحان برسید.
Example photo
نکاتی که باید والدین در شب امتحان رعایت کنند امتحانات پایانی، ملاک ارزیابی سطح تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان است و علاوه بر ارزیابی و صدور کارنامه، آن‌ها در جنبه‌های دیگری نیز مورد قضاوت قرار می‌گیرند. در واقع امتحانات نهایی، آخرین فرصت برای دانش آموزان به حساب می‌‎آید و می‌تواند تاثیر زیادی در روند ادامه تحصیل آن‌ها نیز داشته باشد. به همین دلیل، علاوه بر خود دانش آموزش و یا دانشجو، والدین نیز باید نکاتی را رعایت کنند تا بتوانند به حفظ آرامش در جلسه نهایی فرزندان خود کمک کنند. ایجاد انگیزه در فرزندان با استفاده از روش‌های متناسب با شرایط سنی و فردی فرزندتان، باید انگیزه آن‌ها را برای درس خواندن تقویت کنید. دقت داشته باشید که در بیشتر مواقع، تلاش برای ایجاد انگیزه با استفاده از نصیحت کردن و گفت و گوهای طولانی، مخصوصا در دوران راهنمایی و متوسطه، می‌تواند نتیجه‌ای معکوس داشته باشد. در برنامه‌ریزی ایام امتحانات و یا استفاده از روش‌های تقویت انگیزه، به شرایط رفتاری فرزندتان نیز دقت داشته باشید. برخی از دانش آموزان هستند که حال و حوصله انجام کارهای خود را ندارند و نیاز به کمک والدین دارند. بعضی از دانش آموزان نیز مستقل هستند و توانایی انجام امور خود را دارند، اما برخی دیگر نیز نیمه مستقل هستند و نیاز به کمک‌های جانبی والدین دارند. به همین دلیل در رفتار با فرزندان باید به میزان استقلال آن‌ها نیز دقت داشته باشید. عدم استفاده از رفتارهای تنش‌زا و غیر منطقی در طول ایام امتحانات باید توجه زیادی به رفتارهای تنش آفرین داشته باشید. خیلی از والدین هستند که خواسته و یا ناخواسته از هنگام گفت و گو با فرزندشان از جملاتی توام با تنش و التهاب استفاده می‌کنند که بدون شک می‌تواند برهم زننده آرامش در جلسه امتحان شود علاوه بر رفتارهای تنش‌زا، خیلی از والدین هستند که رفتارهای غیر منطقی از خود بروز می‌دهند. اعلام وضعیت فوق العاده در خانه، محدود کردن هر نوع تفریح، مرور درس‌ها تا آخرین لحظه و ... جز رفتارهای غیر متعارف و نامعقول هستند. ایجاد حس حمایتی در فرزندان دقت داشته باشید که فرزند شما در هر حالتی که باشد ( مستقل، نیمه مستقل و بی انگیزه ) به میزان مشخصی از نظرات شما نیاز دارند و در صورتی که بتوانید آن‌ها را به درستی حمایت کنید، پشتوانه روانی بیشتری برای درس خواندن و امتحانات خواهند داشت. سعی کنید با مطالعه و آگاهی، فرزندانتان را در مورد روش‌های درس خواندن راهنمایی کنید. این کار می‌تواند انگیزه دانش آموزان را افزایش دهد و تاثیر زیادی در حفظ آرامش در جلسه امتحان بگذارد.
Example photo
راهکارهایی برای حفظ آرامش در جلسه امتحان استرس در امتحان می‌توان دلایل مختلفی مانند ترس از قبول نشدن در امتحان، گرفتن نمره کم و .... داشته باشد. اما باید بتوانید با استفاده از روش‌هایی این ترس‌ها را کنار بگذارید. در ادامه راهکارهایی که می‌توانند برای حفظ آرامش در امتحان پایانی مفید باشند را بیان می‌کنیم. کاملا آماده باشید اگر بتوانید با آمادگی کامل در جلسه امتحان حاضر شوید، اعتماد به نفس شما بالاتر می‌رود و بهتر می‌توانید از پس سوالات بر بیایید. برای کسب آمادگی، می‌توانید از روش‌های درست مطالعه و مرور استفاده کنید تا مطالب به طور واضحی در ذهن شما ثبت شوند. شب امتحان خوب بخوابید یکی از نکات مهم برای حفظ آرامش در جلسه امتحان خواب شب قبل آزمون است. خواندن حجم زیادی از مطالب در شب امتحان اصلا راه درستی برای موفق شدن نیست و می‌تواند باعث ایجاد استرس و اضطراب در شما شود. سعی کنید شب قبل از امتحان حتما برای ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید. این استراحت در مقایسه با درس خواندن در طول شب می‌تواند بسیار مفید و کارآمد باشد. از صبحانه کامل غافل نشوید یک صبحانه کامل می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد مغز شما داشته باشد. پس به همین دلیل، سعی کنید صبح امتحان یک صبحانه کامل داشته باشید. البته به خاطر داشته باشید که صبحانه شما نباید چرب و یا شیرین باشد، زیرا می‌توان شما را سنگین کند. یک صبحانه خوب باید سرشار از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان سبوسدار، میوه و غلات باشد. این مواد غذایی به خوبی می‌توانند عملکرد مغز شما را بهبود ببخشند و شما را هشیار کنند. سر وقت به جلسه امتحان بروید دیر رسیدن به جلسه امتحان می‌توان استرس‌زا باشد، به همین دلیل بهتر است کمی زودتر راهی جلسه امتحان شوید تا به خوبی بتوانید آرامش در جلسه امتحان داشته باشید. افکار منفی می‌توانند تیر خلاصی به اطلاعات شما باشند افکار منفی در هر زمینه می‌تواند تخریب کننده باشد. به همین دلیل بهتر است در جلسه امتحان تصویری از خودتان در ذهن مجسم کنید که از کسب نمره‌ای ایده آل خشنود و خوش حالید. سعی کنید افکار مثبت را در ذهن خود بیشتر کنید، برای این منظور، همواره به خودتان بگویید: «من حسابی درس خوانده‌ام و توانایی کسب نمره بالا را دارم». افکار مثبت می‌توانند احساس خوشایندی را در شما به وجود بیاورند و اعتماد به نفس شما را چندین برابر کنند. سوالات را با دقت بخوانید مطمئنا هیچ چیز بدتر از آن نیست که بعد از امتحان بفهمید، به دلیل این که سوالات درست متوجه نشده‌اید، پاسخ اشتباه به آن‌ها داده‌اید. سوالات را با دقت بخوانید و در صورتی که امتحان شما تستی بود، حتما پاسخ‌ها را نیز بررسی کنید. با آرامش شروع به نوشتن کنید قبل از شروع کردن به نوشتن، حتما سوالات را بررسی کنید و سپس آن‌هایی را که به خوبی بلد هستید پاسخ دهید. اگر اضطراب دارید بهتر است اول به سراغ سوالاتی بروید که آسان‌تر هستند، زیرا این کار می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد. سپس می‌توانید به سراغ سوالات سخت‌تر بروید. شروع سریع می‌تواند آرامش شما را بیشتر کند و عملکرد شما نیز به مراتب بالاتر خواهد رفت. البته باید با دقت به سوالات پاسخ دهید و نه سرسری. پس از یادداشت پاسخ‌ها، می‌تواند بعدا نوشته‌های خود را بازخوانی کنید. به زمان دقت داشته باشید مدیریت درست زمان می‌تواند به حفظ آرامش در جلسه امتحان کمک کند. اگر بتوانید به خوبی زمان را تنظیم کنید، در آخر مطمئنا زمانی کم نمی‌آورید و می‌توانید پاسخ‌های خود را مجددا مرور کنید. به دیگران کاری نداشته باشید یکی از نکات مهم در زمان امتحان، عدم توجه به دیگران است. شاید سایر افراد را ببینید که تند تند در حال پاسخ دادن به سوالات هستند که این امر می‌تواند باعث افزایش اضطراب شما شود. به همین دلیل بهتر است تصور کنید کسی به غیر از شما در جلسه نیست و تمام تمرکز خود را بر روی برگه پاسخنامه بگذارید. در جلسه امتحان آرامش را به خود تزریق کنید در جلسه امتحان باید همواره به خود یادآوری کنید که باید آرامشم را حفظ کنم. در صورتی که استرس به سراغتان آمد، چند ثانیه چشمانتان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. نفس عمیق می‌تواند ضربان قلب را کاهش و سرعت مغز را افزایش دهد. بهتر است این تکنیک را چند بار در خانه تمرین کنید. همچنین لازم به ذکر است که نفس عمیق می‌توانند اضطراب و افکار منفی را هم از ذهن شما دور کند.
Example photo
سخن پایانی: در این مطلب از وبلاگ آیپک، با بررسی راهکارهایی برای حفظ آرامش در جلسه امتحان همراه شما بودیم. خیلی از دانش آموزان، از قبل به خوبی برای امتحان خود آماده می‎شوند و حتی یک درس را با استفاده از روش‌های درست مطالعاتی یاد می‌گیرند اما در جلسه امتحان نمی‌توانند نتیجه مطلوب را کسب کنند. یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر، داشتن اضطراب شدید در جلسه امتحان است. راهکارهای بسیار زیادی برای از بین بردن این اضطراب در جلسه امتحان وجود دارد که تمامی آن‌ها به دانش آموزان ختم نمی‎شود و والدین نیز تاثیر زیادی در آن می‌توانند داشته باشند. به همین دلیل، برای ایجاد آرامش برای دانش آموزان، باید تعامل خوبی بین وی و والدین شکل بگیرد.
Example photo


نظرات

ارسال نظر

با عضویت در خبرنامه ما همواره بروز باشید و از تمامی مقالات جدید ما آگاه شوید

send